Saturday, May 9, 2009

Jawapan kepada kekeliruan pandangan Mufti Perlis

Pengenalan

• Saya merupakan Alumni kursus motivasi kepimpinan ini merasa terpanggil untuk menjawab pendapat dan pandangan yang keliru oleh Dr Juanda (Mufti Perlis) terhadap kursus motivasi kepimpinan dan pengasasnya Dr Ary Ginanjar serta para trainernya.

• Pandangan demi pandangan ini seharusnya dijawab dan dapat dikongsikan dengan penuh hikmah, mudah-mudahan Allah merahmati usaha murni kita semua sebagai umat Muhammad saw yang kini penuh dengan pelbagai cabaran dan ujian. Marilah kita bersatu demi ALLAH melalui ISLAM. Bukannya melalui wasilah yang boleh mendatangkan tandatanya yang boleh menimbulkan konflik bahaya terhadap mereka yang tidak tahu hujung pangkalnya terhadap pengukuhan iman dan akidah.

• Mungkin secara peribadi Dr Juanda boleh tampil memberikan sebarang komentar, pandangan, kritikan terhadap modul-modul yang dijalankan daripada membuat kritikan dan sedikit kekeliruan di dalam media @ akbar berita harian terhadap sebahagian umat Islam yang telah pergi dan hadir sebagai peserta kursus ini.

• Diharapkan pendapat yang dilontarkan ini biarlah dinilai secara positif dan beradab dalam pelbagai aspek. Sebenarnya kursus motivasi dan pengisian kursus motivasi ini juga telah dihadiri oleh ratusan ahli agama termasuk Mufti, Timbalan Mufti di beberapa buah negeri, pegawai kanan Institut Integriti Malaysia, Kementerian Pelajaran dan ahli-ahli akademik dari Insitusi Pengajian Tinggi Awam dan Swasta, badan bukan kerajaan, agensi media massa dan syarikat swasta terkenal.

• Ini termasuk yang telah hadir kursus terkini 2009, ialah mantan Bekas Ketua Pengarah JAKIM, Datuk Mustapha Abdul Rahman. Respon beliau secara hikmah dan beradab menjelaskan kursus ini amat baik, jelas dan signifikan untuk kekembalian ummah kepada Islam melalui modul pengisiannya berlandaskan al-Quran dan Hadis yang meliputi golongan Eksekutif (Korporat), Agensi Kerajaan, Mahasiswa/Pelajar, Kanak-kanak, ibu bapa dan lain-lain lagi (Wacana Ilmu, Kuala lumpur).

• Termasuk Mufti Kerajaan Negeri Pulau Pinang, SS Datuk Hj Hassan Ahmad, menjelaskan Training ESQ kursus terbaik yang pernah beliau ikuti, sebab pendekatan kursus ini dibuat dalam bentuk ilmiah berdasarkan ayat al-Quran dan hadis dengan gabungan paparan sains dan teknologi serta berjaya mengaitkannya dengan keyakinan kepada Allah SWT. (Lihat Majalah i Bulan April 2009. Wawancara Editor bersama Mufti Pulau Pinang terbitan Karangkraf).



• Yang penting ialah nasihat Sahibus Samahah Datuk Hj. Hassan Ahmad iaitu kalau kita nak menilai sesuatu perkara, pertama sekali ialah perlu milhatnya dan mengikutinya dari peringkat awal hingga akhir kursus ini. Kita tidak boleh berpandukan buku oleh Pengasasnya semata-mata, kadangkala apa yang kita baca tak sama dengan apa yang kita alami. Kita faham yang lain, sedangkan penulis dan pengasasnya maksudnkan tidak sama dengan apa yang kita faham.

• Sebab itu, kalau hendak belajar mesti berguru, Kalau tidak faham atau ragu, kita boleh bertanya kepada penulis atau pengasasnya. Jangan mudah membuat anggapan, sesuatu yang kita faham itu menyeleweng tanpa kita bertanya dahulu kepada penulisnya. (Petikan Majalah i Bulan April 2009. Wawancara Editor bersama Mufti Pulau Pinang terbitan Karangkraf).

• Maklum balas dari mereka (peserta) semua secara keseluruhannya adalah positif dalam konteks dakwah semasa hari ini bagi menangani segala isu-isu yang hebat melanda keruntuhan minda, hati dan jiwa masyarakat Malaysia hari ini.

• Diharapkan Dr Juanda Jaya, Mufti Negeri Perlis lebih prihatin terhadap permasalahan dan cabaran semasa ummah yang lain terutamanya –media elektronik 24 jam ( yang banyak memaparkan cerita yang boleh menggugat akidah dan unsur maksiat) terutamanya generasi muda kita yang sekarang ini agak ketandusan ilmu ukhrawi yang boleh menggugat keimanan dan akidah mereka. Sepatutnya Dr Juanda lebih prihatin masalah ini daripada membuat anggapan negatif terhadap kursus motivasi sebegini.

• Kursus ini adalah wasilah untuk mengembangkan dakwah ISLAM. Bagi saya kursus kepimpinan ini sesuai utntuk semua golongan usia, bangsa dan agama. Diharapkan Dr Juanda akan mengajak keluarga, anak-anak, staf pejabat Mufti Perlis dan anak-anak buah yang lain hadirkan diri ke kursus ini.

• Kalau hadir, biarlah sampai sehingga penghujungnya. Sebab Saya sendiri melihat sebahagian uztaz-ustaz yang pergi mereka rasanya ilmu mereka ini dah tinggi dan tidak boleh terima apa yang diajarkan dalam kursus ini, dan ada yang datang sekadar nak cari kesalahan pra trainernya sahaja. Dan ada dikalangan mereka yang tidak boleh terima cara dakwah yang disampaikan dalam kursus ini kerana memaparkan iringan muzik yang kuat di dalam beberapa modul yang digunakan.

• Bagi saya Pengasas kursus ini bukanlah hebat orangnya, beliau manusia biasa sahaja dan beliau bukannya mufti, ulama ataupun ustaz tetapi beliau telah diberikan hidayah dan manusia pilihan Allah untuk sama-sama berkongsi mengembangkan dakwah ISLAM berlandaskan al-Quran dan Hadis yang berpegangkan kepada fahaman AHLI Sunnah Wal Jamaah.

• Mungkin kalau kursus ini bertajuk Kursus Agama, Akidah atau Tauhid, nanti mungkin ramai orang akan berjauhan, tetapi kursus ini atas nama ESQ (Emosional and Spiritual Quotient) memungkinkan ramai orang Islam termasuk bukan Islam boleh mendekati dan mengikutinya dengan baik dan harmoni melalui nilai luhur yang ada dalam Islam, Iman dan Ihsan serta mendekatkan diri (tazkiyah al nafsu) melalui zikir dan tahmid serta berpegangkan prinsip al-quran dan al Sunnah.

Isi Perbincangan –Jawapan Balas Artikel Berita Harian 21 April

• Kursus motivasi bina insan dan kepimpinan bentuk moden yang dijalankan selama tiga hari bermatlamatkan pencarian hidup manusia di dunia ini berlandaskan 1 Ihsan, 6 Rukun Iman dan 5 Rukun Islam yang disusun oleh pengasasnya secara teratur dan ikhlas mengembangkan dakwah Islam di muka bumi Allah ini.

• Pengisian kursus motivasi ini adalah berteraskan nilai-nilai kehidupan seseorang insan yang mana pengisiannya diambil secara holistik melalui pendekatan intelek, emosi dan spiritual (ESQ). Pengsisian kursus ini juga cuba untuk mengajak semua manusia kepada konsep amar makruf nahi mungkar – melakukan perkara-perkara atau amalan yang makruf dan meninggalkan segala perkara atau amalan yang mungkar, samada di dalam diri sendiri, keluarga, organisasi dan negara.

• Kursus motivasi dan latihan ini dapat memberikan manfaat yang penuh kepada peserta sebagai insan dan khalifatullah fil ardhi (God Vicegerent On Earth) bagi merealisasikan gabungan IQ, EQ dan SQ dalam kehidupan seharian, menghayati dan mengamal laksanakannya sebagai amanah terhadap Allah, organisasi dan keluarga. Di samping mengimplimentasikannya ke arah mencapai misi dan visi hidup setiap individu dan setiap organisasi samada agensi kerajaan atau swasta’.

• Sebenarnya apa yang diajarkan dan dikongsikan dalam kursus motivasi ini adalah merupakan perkara-perkara yang sudah diketahui dan dipelajari. Cuma apa yang teruja, sangat berkesan dan luar biasa itu ialah betapa indahnya susun atur ilmu Allah ini diaturkan oleh orang-orang yang ikhlas mendalami dan menyebarkan ilmu kepada seluruh umat manusia ke arah kebaikan dan nilai-nilai luhur yang ada dalam ISLAM.

• Kisah bahagia atau tidak bahagia seseorang manusia itu adalah hak Allah. Kebingungan manusia untuk mendapatkan pencarian bermakna dalam hidup adalah lumrah. Selagi manusia itu hidup samada senang atau susah, beriman atau tidak, setiap manusia itu akan diduga atau diuji dengan segala macam ujian yang melanda. Hal ini adalah ketentuan dari Allah. Kita sebagai manusia akan sentiasa berterusan menghadapi pelbagai ujian di dalam kehidupan ini. Sebagaimana firman Allah SWT bermaksud:
“Apakah manusia beranggapan mereka dibiarkan (sahaja) mengatakan : kami telah beriman, sedangkan mereka tidak lagi diuji”
(Surah Al-Ankabut : 2 )

a. Sebagai contohnya kehidupan Rasulullah SAW yang tercatat dalam Surah al Duha ayat 7 pula lebih memfokuskan kepada keadaan baginda yang kebingungan lalu diberikan petunjuk oleh Allah. Terdapat beberapa tafsiran yang diberikan kepada perkataan dallah yang terkandung dalam ayat ini. Antaranya ialah keadaan Rasulullah saw sebelum menerima wahyu, di mana baginda berada di dalam kekosongan daripada nilai syariat. Ia juga boleh diterjemahkan sebagai keadaan baginda yang mencari kebenaran sebelum dilantik menjadi Nabi. Pada masa yang sama, baginda menolak segala fenomena yang ada terutama yang bertentangan dengan nilai tabii yang sihat dan mulia.

Manakala satu tafsiran yang boleh dibuat ialah bagimnda berada dalam keadaan mencar-cari jalan yang benar untuk menyembah Allah Pencipta alam yang sebenar. Apa yang harus disedari ialah insane bernama Muhammad saw ini ialah seorang manusia. Baginda sudah tentu mempunyai perasaan sukan hiburan dan kesenangan. Namun baginda sentiasa terpelihara dari melakukan kehendak hatinya. Semua ini berlaku kerana Allah SWT dengan kuasa dan kehendakNya telah memberikan memberikan petunjuk dan hidayah menyelamatkan Rasulullah dari berbuat sesuatu yang jahat dan berdosa semasa hidupnya.

b. Apa yang berlaku dalam kehidupan Rasulullah saw ini memberikan gambaran kepada masyarakat hari ini bahawa manusia akan mencari satu kepercayaan atau pegangan dan menambahkan lagi penghayatan yang dengan lebih yakin lagi sesuai dengan nalurinya.

• Pembentukan budaya dan pemikiran dalam tradisi hidup manusia amat penting untuk mencipta sebuah kehidupan yang mempunyai maruah, integriti dan bernilai tinggi. Penjajahan pemikiran, budaya dan nilai dari dunia luar haruslah ditangani dengan sebaik-baiknya oleh institusi-institusi agama dan kesatuan dunia Melayu dunia Islam dalam membentuk pemikiran dan budaya luhur yang berasaskan kepada keperibadian bangsa sendiri.

• Ternyata di sini sebesar mana sekalipun iman seseorang itu, selagi bernama manusia, maka ia akan sentiasa menghadapi ujian dan dugaan, cabaran dan halangan. Pada zaman ini kita berhadapan dengan berbagai-bagai krisis dan kegawatan. Cabaran dalaman dan cabaran global yang menyelak tirai abad ke- 21 dijangkakan membawa kesan baru terhadap arah dan kebudayaan umat Melayu Islam. Bentuk ‘penjajahan baru’ ini akan memberi implikasi langsung terhadap pembangunan minda dan gaya hidup baru di kalangan kita.

• Justeru matlamat Kursus Motivasi Kepimpinan ini juga memfokuskan adab-adab dan pendidikan berlandaskan al-Quran dan al-Sunnah, memiliki jatidiri bangsa, memiliki nilai peradaban yang luhur, kesedaran budaya, pertemuan serantau dan kerjasama wilayah sebagai alternatif merupakan wadah terbaik bagi menentukan keupayaan kita bertahan supaya kita tidak cair dengan arus globalisasi yang amat deras dan pantas.

• Kursus kepimpinan bina insan yang dianjurkan oleh syarikat tidak pernah mendakwa bahawa pengisian kursus ini adalah terbaik atau lengkap. Malah pengasasnya sendiri dan para trainernya pun selalu menjelaskan kepada peserta yang hadir bahawa yang Al-Quran dan al-Sunnah adalah merupakan panduan suci umat Islam sepanjang zaman. Oleh itu boleh dikatakan bahawa setiap umat Islam sememangnya berkeinginan untuk dapat membaca dan memahami al-Quran dalam bahasa asalnya iatu bahasa Arab. Memandangkan tidak semua orang berkemampuan dan berkesempatan yang sama, maka keinginan tersebut tidaklah dapat dicapai oleh setiap Muslim.

• Kalau zaman Nabi Muhammad dahulu, bagi membolehkan umat bukan Arab dapat memahami ajaran-ajaran yang tekandung dalam al-Quran, maaka kitab suci al-Quran diterjemahkan kepada bahasa bukan Arab. Begitu juga hari ini, tidak semua kita rakyat Malaysia yang pandai atau mahir berbahasa Arab, tetapi mereka ada asas dan pandai membaca al-Quran sehingga mereka menterjemahkannya ke dalam bahasa Melayu untuk memahamkan dan menghayatinya dengan sepenuh hati.


Menjawab Kritikan dan Salah Faham Terhadap Kursus ini Yang “Mempakej Perkahwinan’ Islam dengan pendapat kafir Jahiliyah

• Apa yang dilontarkan atau dikritik oleh Dr Juanda sebelum ini sebenarnya boleh dibawa kemeja perbincangan dan syura secara hikmah dari setiap pihak (JAKIM, Panel Akidah JAKIM, Majlis Fatwa Kebangsaan, Mufti Kerajaan Negeri, Dekan-dekan Pengajian Islam, Ahli Sains, Tokoh Korporat, Tokoh Media, Ahli Akademik dan lainnya) sebelum mendakwa atau menuduh kursus ini cuba untuk menyelewengkan akidah umat Islam atau sesat secara melulu tanpa bukti kukuh dan kajian yang mendalam secara epistemilogi (teori), aksiologi (nilai) dan ontology nya (turut serta).

• Janganlah cuba memberikan sebarang pandangan perbezaan yang boleh menimbulkan kekeliruan umat, jika mereka yang memberikan pandangan ini belum atau tidak lagi mengikuti kursus motivasi kepimpinan ini sehingga selesai kepada penghujung modulnya. Pengasasnya dan para trainernya pun selalu membicarakan atau mengajar peserta melalui panduan al-Quran sebagai wahyu pertama dalam Islam yang diutuskan kepada Nabi Muhammad saw.

• Pendekatan dakwah yang digunakan oleh pakar motivasi dan para trainernya bukannya seperti yang didakwa dengan alasan ‘mempakejkan perkahwinan’ Islam yang murni dengan pendapat kafir jahiliyah yang tidak mengenal Allah apatah lagi wahyu Ilahi.

a. Tuduhan Dr Juanda ini nyata salah dan mengelirukan sebabnya adalah kerana :

Pandangan dan kajian yang dilakukan oleh orang-orang Barat ini diambil dan dikongsikan bersama dengan peserta kursus adalah untuk dijadikan sebagai pembanding dengan Islam melalui penonjolan kehebatan dan keagungan Allah melalui kitab sucinya al-Quran dan al-Sunnah. Semua kehebatan kejadian alam dan maklumat santifik yang dikaji oleh Barat ini sebenarnya sejak 1400 tahun lagi Islam telah membawa nilai ilmu ini yang kemudiannya ilmu-ilmu ini diceduk dan digunapakai oleh orang –orang Barat.

Gabungan ilmu Barat dan Islam ini bukannya ’pakej perkahwinan ilmu’ seperti yang ditohmahkan kepada pengasasnya sebab kita lihat keagungan ilmu Islam ini berkembang keseluruh dunia dengan perkembangan tamadun Islam di Barat terutama di Andalus telah berjaya menghapuskan penindasan dan kekejaman pemerintahan sebelum itu, dan juga telah berjaya membentuk masyarakat intelek yang menjadi model yang dikagumi oleh masyarakat Kristian Eropah ketika itu.

Sarjana-sarjana Islam Andalus juga telah berjaya memberikan sumbangan yang besar ke arah pertumbuhan dan perkembangan kegiatan keilmuan, khususnya dalam bidang sains akliah yang kemudiannya menjadi asas kepada kebangkitan negara-negara Kristian Eropah. Ramai sarjana Islam zaman itu telah menghasilkan karya-karya agung dalam bidang sains, undang-undang, sejarah, falsafah, perubatan, kesusasteraan, keagamaan dan lain-lain. Hasil dorongan tersebut, semua lapisan masyarakat Andalus tanpa mengira agama dan keturunan telah sama-sama memberikan sumbangan di dalam memajukan pelbagai lapangan ilmu pengetahuan di Andalus.

Menurut Ismail Hamid (1985), Islam memupuk dan mengekalkan semangat penerokaan dalam pencarian ilmu dan ini telah ditiru oleh orang-orang Barat. Dengan itu pandangan orang-orang Barat mulai meningkat maju dan melahirkan gerakan kemajuan dan pembukaan daerah-daerah baru di Timur. Ilmu pengetahuan daripada Greek-Roman yang ditulis dalam bahasa Arab telah disalin kembali ke dalam bahasa-bahasa Eropah, misalnya Kitab Sir al Asr’r yang dikarang oleh Aristotle di temui oleh Philip di Bandar Antioch pada tahun 1274 tertulis dalam bahasa Arab.

Andalusia telah membangunkan peradaban dan menggarap kekuatan memperjuangkan kebenaran dan menyegarkan prinsip-prinsip Islam serta mendorong pertumbuhan kebudayaan dan keilmuan Islam yang melahirkan ‘Jil Qurani’ dan terus megah sebagai “Permata Eropah” (The Jewel of Europe) di bawah kuasa Islam. Perkembangan ini juga telah memindahkan teknologi saintifik tamadun Islam Baghdad dan penemuan halus senibina Islam ke Eropah. Karya-karya agung dari tamadun Asia telah tersebar ke Andalus dan dibawa ke istana untuk diterjemahkan.

Salah Faham Terhadap Penemuan God Spot oleh Saintis (Doktor) dan Hubungan sains dan Agama

Hal ini kebenaran penemuan God Spot ini turut diakui oleh ramai para saintis Muslim sendiri yang mendapati kebenaran kuasa Allah, walaupun bukan saintis Muslim yang menjumpainya, TETAPI inilah hikmah ilmu Allah yang memungkinkan para saintis bukan Islam menemuinya bagi melihat keagungan dan kebesaran Ilahi dalam sains kejadian manusia.

Terbukti Allah menciptakan manusia dengan kemampuan fizikal (saraf) untuk kita sentiasa ingat dan tunduk padaNya. Bahkan di dalam kitab suci al-Quran sendiri Allah SWT berfirman yang bermaksud :
‘Kami akan memperlihatkan kepada mereka tanda-tanda (kekuasaan) Kami disegenap ufuk dan pada diri mereka sendiri, sehingga jelaslah bagi mereka bahawa al-Quran itu adalah benar”.

Memetik inspirasi dari ayat al-Quran ini, Dr. Suraya (Pakar Imej Diagnostik Hospital TAR, Klang ) menjelaskan bahawa ‘ God Spot’ harus diperkembangkan dengan sempurna bagi mereka yang mencintai agama. Manakala bagi mereka yang tidak mahu memperkembangkannya fungsi saraf ‘God Spot’ ini, mereka akan dikatakan sebagai pekak, tidak tahu, dan buta. Menurutnya kalau dahulu kita tahu yang otak digunakan untuk kecerdasan minda (IQ ) dan emosi (EQ), kini dengan terbongkarnya ‘God Spot’, kita telah belajar dari Allah tentang satu lagi potensi manusia yang lebih hebat dan luar biasa iaiatu kecerdasan spiritual (SQ). Jadi dengan tergabungnya ketiga-tiga kecerdasan ini, manusia akan menjadi lebih sempurna dan lebih terpuji.


Walaupun umat Islam terpaksa menimba ilmu dan mempelajari sains dan teknologi dari negara maju khususnya dari negara Barat yang lumrahnya tidak beriman dengan Allah, perbuatan tersebut bukanlah sesuatu yang tercela menurut pandangan Islam. Hakikat ini tidak ada tegahan dalam Islam. Hal ini disebabkan Islam memandang ilmu sebagai satu hikmah kebijaksanaan yang dikongsi bersama dan berpunca dari Allah SWT.

Para Saintis menyedari perlunya nilai agama dalam sains. Mereka melihat agama bertindak sebagai satu fenomena penting dalam sains yang belum dipinggirkan. Faktor iman dan kerohanian, penemuan sains oleh ahli sains membuatkan mereka mempunyai iman yang kuat dan kental. Sebagai contohnya Teori Bing Bang suatu ketika dahulu tidak pernah meletakkan ruang untuk peranan Pencipta. Namun kini, teori yang sama membawa sebahagian daripada saintis kepada satu kesimpulan bahawa di belakang penciptaan semesta ada Pencipta Yang Agung dan tujuannya.

Evolusi, kata sebahagian saintis-teologi mengemukakan bukti sains menunjukkan kebenaran dan keagungan Tuhan Sebagai Pencipta. Tuhan sebagai punca kewujudan telah diberikan perhatian oleh para saintis moden. Beberapa penulisan sains moden ini seperti :

1. Why God Won’t Go Away : Brain Science and the Biology of Belief (2002)
2. God and The New Physics (1984)
3. The Mind of God : The Scientific Basis for a Rational World (1993)
4. The God : Part of Brain (2001)
5. Where God Lives in The Human Brain(2001)

Semua penyelidikan, kajian dan buku ini merupakan perhatian tentang Tuhan yang diberikan oleh sebahagian sainstis moden. Sekumpulan ahli teologi (ahli agama) yang menghormati sains dan sekumpulan ilmuan (saintis) yang tidak meminggirkan agama, kemudiaannya menubuhkan sebuah lembaga atau institusi berautoriti yang berusaha untuk menyatukan kedua-duanya. Pelbagai seminar, diskusi, wacana dan persidangan tentang pertemuan antara sains dan agama kemudiannya banyak diadakan di seluruh pelusuk dunia.

Persidangan sains dan agama yang dijalankan ini juga memperlihatkan dengan jelas betapa perlunya kesepaduan ilmu sebagaimana yang disarankan dalam ajaran Islam. Kesepaduan ilmu ini bagi menjamin kesejahteraan bukannya hanya terhadap manusia bahkan terhadap alam semesta seluruhnya. Apa yang diharapkan dari perkembangan ini ialah sains sentiasa berdampingan dengan agama dan menganggap agama sebagai saudara kembarnya. Dengan itu agama bukan lagi menjadi teman konfrantasi sepertimana yang berlaku sebelum ini (Dr Ramli Awang,2003 : 7-8). Dalam konteks Malaysia juga , Pernyataan cabaran ke-6 Wawasan 2020 memperlihatkan bahawa penggunaan sains dan teknologi adalah untuk pembangunan ekonomi dan pembangunan tamadunnya

Seorang ahli saraf Austria, Wolf Singer pada tahun 1990-an telah menemukan adanya jaringan saraf yang secara literal mengikat pengalaman kita secara bersama untuk hidup lebih bermakna. Selain itu,Michael Persinger,juga seorang ahli saraf, yang melakukan kajian pada tahun yang sama, menemukan suatu wilayah yang ditenggarai sebagai spiritual center yang terletak di antara jaringan saraf dan otak.

VS Ramchandran dan pasukannya dari California University pada tahun 1997 memutakhirkan temuan ini dengan menyebutnya sebagai eksistensi God Spot dalam jaringan otak manusia. Menurut mereka, God Spot inilah yang berperanan memberikan signal dari otak kepada bagian – bagian tubuh manusia lainnya untuk selalu mengambil sikap yang cenderung kepada kebaikan. Signal ini dalam bahasa kita biasanya disebut sebagai suara hati.

Eksperimen dilanjutkan dengan memeriksa gelombang otak penderita ketika saat mereka mengalami gangguan, dengan memasang sensor di bagian dahi dan memonitornya melalui layar komputer. Di sana para ahli tersebut menemukan bahwa pada saat itu muncul pancaran gelombang yang kuat dari satu titik di temporal bagian otak yang berada persis di belakang tulang dahi.

Penyelidikan diteruskan pada sejumlah sukarelawan yang sehat dan ketika mereka khusyuk dalam renungan tentang Tuhan dan hal-hal yang berkaitan dengan-Nya, para ahli tersebut menemukan pancaran titik yang sama.Hal ini merupakan salah satu bukti bahwa fitrah naluri keberagamaan dalam diri setiap insan. Sekarang yang menjadi permasalahan adalah kepada siapa seharusnya diri setiap insan ini berserah, tunduk dan pasrah sebagaimana tuntutan fitrahnya ? Jawapannya firman Allah dalam Surah al –Rum ayat 30 yang bermaksud :

”Maka hadapkanlah wajahmu dengan lurus kepada Agama (Allah), (tetaplah atas) fitrah Allah yang telah menciptakan manusia menurut fitrah itu. Tidak ada perubahan pada fitrah Allah. (Itulah) agama yang lurus, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui

(Sumber : Diambil dari buku Menyingkat Tabir Illahi Karangan M. Quraish Shihab)


• Salah faham dan dakwaan bahawa kursus ini menerapkan fahaman sesat Wahdatul Wujud sebagai kesudahannya .

Dakwaan Dr Juanda ini sama sekali tidak benar dan cuba membuat andaian keliru kerana kursus motivasi ini memegang teguh kepada Tauhid, Rukun Iman dan Rukun Islam.Kursus ini atau pengasasnya tidak pernah mengajarkan fahaman ittihad, bersatu dan menyatu dengan Allah. Pengisian kursus ini menyampaikan ilmu tentang kecenderungan manusia untuk merindui, mencari dan mendekatkan diri kepada Allah melalui sifat kasih sayang, jujur, adil, disiplin, tanggungjawab dan sebagainya adalah sebuah fitrah manusia. Dan ini bukti bahawa ada perjanjian manusia dengan PenciptaNya dalam al-Quran Allah SWT berfirman yang bermaksud :
“Kemudian Dia Menyempurnakan dan Meniupkan ke dalamnya roh (Ciptaan)Nya dan Dia menjadikan bagi kamu pendengaran, penglihatan dan hati (tetapi) kamu sedikit sekali bersyukur”



Sememangnya untuk menghayati Islam, seorang hamba Allah perlu duduk lama dengan ulama yang berautoriti dan diyakini thiqahnya, seraya menadah ilmu dengan sabar, banyak bertanya, mengamalkan apa dihayati dan mencari ketenangan hati dengan banyak membaca, bermuzakarah dan berdiskusi ilmu syarak.

Pengasas kursus ini juga menggalakkan peserta untuk mendalami ilmu Allah yang tersebar dengan luasnya di luar samada secara formal atau tidak formal mendalami dan mempelajari ilmu Tauhid, Syariah dan Akhlak daripada ustaz dan ustazah serta pihak agama yang berautoriti supaya tidak menimbulkan salah faham dan penyelewengan yang boleh menyesatkan.

Peserta-peserta juga meletakkan keutamaan tinggi untuk belajar Islam di samping komitmen keduniaan yang dijalani setiap hari. Jika untuk ilmu dunia manusia sanggup membelanjakan segala harta, masa dan nilai hidupnya, dalam ehwal untuk agama yang menjadi tunjang hidup dunia dan akhirat mereka juga mahu berusaha lebih kuat melalui ibadah solat, berpuasa, menunaikan zakat dan menuanaikan haji jika berkemampuan.

Untuk makluman semua ini semua adalah sebuah kursus motivasi sahaja yang selama 3 hari ini. Selama 3 hari inilah peserta hanya diajarkan NILAI-NILAI ASAS SAHAJA berkaitan mengenal Allah, mengenal Islam dan mengenal Iman. Selebihnya ialah pengasasnya dan para trainernya menggalakkan peserta itu mencari akan makna hidup yang selebihnya kepada para ulama, ustaz-ustazah atau pihak agama yang berautoriti. Pengisisan dan silibusnya tidak lebih dari sebuah institusi pengajian yang bertaraf kolej atau universiti.

Salah Faham Teknologi Terkini

Teknologi terbaru yang terkini, hebat, menghiburkan, penuh unsur falsafah tidak mengelirukan, MALAH menimbulkan lagi keyakinan akan keagungan Allah. Justeru kaedah DAKWAH melalui TEKNOLOGI TERKINI seperti tayangan Visual itu lebih kepada untuk memudahkan penyampaian ilmu yang digunakan di dalam kursus motivasi kepimpinan ini seharusnya tidak menjadi persoalan.

Umat Islam hari ini sudah maju, oleh itu penggunaan teknologi ini sesuai digunakan bagi manfaat bersama. Teknologi ini bukannya ciptaan Barat, malah ini semuanya adalah ilmu Allah untuk manusia renungkan dan fikirkan betapa agungnya penciptaanNya. Ini semua adalah ciptaan Allah untuk manusia menggunakan dan berfikir tentang keagungannya melalui teknologi dan maklumat saintifik, kalau tidak manakan pula Malaysia Boleh lahirkan ramai golongan saintis dan angkasawan yang berjaya dalam hidup dan kerjaya hari ini dengan menerapkan nilai keseimbangannya antara duniawi dan ukhrawi.

Proses Islamisasi masyarakat Melayu dapat dilakukan melalui dakwah-dakwah umum ataupun khusus seperti dakwah fardhiah (dakwah perseorangan), ataupun usrah-usrah, tarbiah atau kursus kefahaman Islam, majlis taklim, majlis fardu ain, penyebaran risalah Islamiah, akhbar, majalah buku, video atau televisyen yang digunakan untuk memahamkan masyarakat kepada ISLAM. Malah banyak lagi cara lain yang dapat dilakukan untuk mengislamisasikan masyarakat mengikyt kemampuan dan perkembangan pemikiran mereka.

Ini dikatakan perlunya ada perubahan dan methodologi baru dalam konteks dakwah bil hal (dengan contoh) dan bil lisan dalam membangunakan sumber manusia dalam organisasi pada masa ini. Untuk mengajak manusia menghayati keagungan Allah dan mensyukuri nikmat sebagai manusia dan pemimpin dalam keluarga, organisasi dan masyarakat.

Kursus kepimpinan ESQ ini juga mendidik agar kita menggunakan sebaiknya anugerah pancaindera kurniaan Allah. Di samping bersyukur atas segala nikmat yang diberikan agar dapat dimanfaatkan sepenuhnya ke arah penambahbaikan segala aspek hidup.

Peserta juga dapat bermuhasabah dalam membangunkankan sahsiah diri. Di samping membangunkan minda dan jiwa, dan membongkar kelemahan diri dan menampung kekuatan dalaman diri untuk menghadapi segala mehnah, tribulasi dan ancaman luar yang mengugat akal, minda dan jiwa umat islam hari ini.


Sememangnya Sahabat Baginda SAW dan golongan salafus saleh bersabar mencari Islam melalui bacaan dan tadabbur ribuan ayat al-Quran serta jutaan hadis yang mesti dikaji, dihayati dan diamalkan.

TETAPI kursus motivasi kepimpinan ini hanyalah sebuah metodologi dakwah yang disesuaikan dalam konteks semasa untuk menarik manusia dan generasi muda untuk mendekati Maha Pencipta iaitu Allah SWT . Ianya bersifat kursus motivasi sahaja yang cuba memberikan pendedahan dan kefahaman asas untuk mendalami lagi ilmu Allah daripada golongan ulama, ilmuan dan daei yang mempunyai autoriti.

Prinsip utama dakwah kursus ini ialah seruan ke jalan Allah dengan segala kebijaksanaan dan tanpa paksaan. Satu kebijaksanaan yang tidak dapat diketepikan ialah mengetahui sistem kebudayaan, susunan masyarakat, kepercayaan, alam sekitar, ekonomi dan sebagainya bagi kelompok yang mahu didekati.

Sementara intisari dakwah (mauduk) dakwah Islamiah dalam Kursus Motivasi Kepimpinan ini ialah menyeru kepada kebenaran dan kekembalian kepada ajaran Islam, namun apa yang benar pada mata kita belum nampak benar pada mata orang lain. Kebenaran tidak muncul begitu sahaja tanpa perbandingan yang nyata dan jelas di antara dua sistem pemikiran. Untuk dapat melakukan perbandingan maka amat perlu mengetahui apa yang difikirkan oleh orang lain termasuk orang Barat sehingga keduanya perkara tersebut dapat diperbaiki lagi berlandaskan kebenaran Al Quran yang dapat menolak segala fahaman salah orang Kufar.

Itulah USLUB DAKWAH YANG DIGUNAKAN dalam kursus motivasi dengan mengambilkira secara hikmah dan beradab bagi mengikuti jalan sunnah Rasulullah SAW boleh merungkai kekusutan jiwa seorang hamba Allah. Jika ALLAH diperkenalkan kepada manusia sebagai yang Pengasih dan Penyayang, maka manusia yang memperkenalkan Ketuhanan wajar lebih pengasih dan penyayang. Selepas itu kembalikan kepada Allah untuk membuka hati mereka.

Nasihat saya kita jangan mudah berprasangka negatif terhadap KURSUS MOTIVASI KEPIMPINAN ini, kerana inilah yang akan menggugat kelemahan umat Islam hari ini. Berilah penilaian yang ikhlas dan luhur untuk mengembangkan AGAMA ISLAM. Malahan inilah belenggu-belenggu diri yang cuba menyelimuti mata hati yang sepatutnya telah dicairkan. Bangunkanlah diri dengan menghayati Asmaul Husna iaitu 99 nama Allah untuk menyucikan jiwa, hati dan minda. Alam ini adalah ciptaan Allah dan Allah jua adalah pemilik Asmaul Husna.

Saya seru semua kita dari pelbagai latarbelakang pendidikan agamanya, sains, pengurusan, komunikasi, teknologi dan sains sosial ini bersatu hati demi pengukuhan akidah dan benteng keimanan kita terhadap penghayatan nilai ISLAM seperti yang dianjurkan dalam kursus ini dan kursus motivasi yang lainnya ke arah nilai makruf.

Jadikan hidup ini umpama bunga sakura (cherry blossom) yang pendek umurnya tetapi cantik dan wangi. Diharapkan juga minda dan hati akan menjadi seperti berlian yang kuat, jernih dan teguh bercahaya.

Memetik kata-kata Ibnu Khaldun ‘kekuatan tamadun boleh dikembalikan dengan cara menampung apa-apa yang retak, menukar apa yang buruk dan sebagainya sehingga kebangkitan semula assabiyah Islam berada di mercu keunggulan’.

Mudah-mudahan kursus motivasi kepimpinan ini dapat memberikan satu kekuatan dan wahdah kepada kita menjadi khaira ummah yang menjadikan Iman, Islam dan Ihsan berpandukan Al-Quran dan Al Sunnah secara holistik dan hikmah.

Fikir dan renungkan firman Allah Surah Al Haj ayat 46 yang bermaksud :

“Oleh itu, bukankah ada baiknya mereka mengembara dimuka bumi, supaya dengan melihat kesannya yang tersebut akan tergerak hati mereka untuk memahaminya atau telinga yang dengannuya mereka dapat mendengar ? (Tetapi kalaulah mereka mengembara pun tidak berguna) kerana keadaan yang sebenarnya bukanlah mata yang buta tetapi yang buta itu ialah hati yang ada di dalam dadanya”
( Surah Al Haj ayat 46 )

Akhir kalam,

ESQ adalah kursus motivasi atau Latihan pengurusan yang menggabungkan IQ, EQ, SQ (Akal (otak), perasaan(hati) dan rohani). Di dalam bidang pengurusan semasa hari ini, kita mengendalikan 6 M (Man, Machine, Material, Money, Market, Method). Apabila kita menguruskan sumber manusia (Man), kita perlu mempunyai asas yang kukuh yang perlu berpaksikan kepada agama Islam yang kukuh. ESQ 165 menggunakan Ihsan, Iman dan Islam sebagai Method atau pendekatan yang dapat membina karektor (modal insan) sebagaimana jaran Nabi Muhammad SAW sebagai role model yang terbaik sepanjang zaman.

ESQ ingin membawa Iman, Islam dan Ihsan kedalam ilmu Human Resources dan Management yang selama ini hanya dikuasai oleh Barat. Justeru ESQ ini ingin mematahkan method atau pendekatan konsep Barat dan Kristian seperti Asia Works, Stephen Covey, Robert T. Kiyosaki, Dale Carniegie, Edward DeBono dan lain-lain lagi yang sebenarnya TIDAK dengan akidah Islam.

ESQ adalah latihan sumber manusia dengan pendekatan spiritual melalui rujukan ilmu Pengurusan Moden, Psikologi, Sains, Motivasi. Dasar Utama daripada alatihan ini adalah merujuk kepada al-Quran dan Hadis. Ianya bersaing dengan model-model pengurusan Barat yang tidak menerapkan nilai agama dalam kehidupan. ESQ saya melihatkan ianya begitu komited di dalam mengangkat dan menobatkan Model Pembentukan Karektor Manusia sebagai Role Model Yang Terbaik berlandaskan Ihsan, Iman dan Islam serta Akidah, Syariah dan Akhlak yang holistik dan penuh hikmah.

Inilah ESQ 165 merupakan usaha-usaha Tauhid yang murni berlandaskan Al-Quran dan Hadis yang cuba di bawa dan diketengahkan dalam dunia HR dan Management semasa bagi melawan serangan pemikiran kapitalisme dan materalisme oleh Barat.

Kursus ini mengajarkan bahawa hidayah adalah milik Allah SWT dan diberikan kepada sesiapa yang dikehendakinya. Kursus ESQ INI TIDAK PERNAH mengajarkan supaya taksud kepada Ary Ginanjar, Trainer atau ESQ. TETAPI ESQ mengajarkan supaya kita sentiasa bersyukur pada Allah SWT dan berselawat pada Nabi Muhammad saw sebagai ungkapan syukur atas hidayah dan petunjuk dari Allah.

Mudah-mudahan Ihsan, Iman dan Islam yang telah diakui oleh semua ulamak dan merujuk kepada al-Quran dan al-Sunnah ini menjadi modal utama yang digunakan oleh kursus ini untuk memasuki dunia Human Resources dan Management.

Kepada Dr Juanda saya memohon seribu kemaafan jika saya terpaksa memberikan pandangan balas ini kepada anda. Ilmu saya mungkin tidak cukup untuk berhujah dengan anda yang kini anda bertugas sebagai seorang yang telah diberikan amanah Allah sebagai Mufti yang tinggi taraf dan kelayakan ilmunya. Anggaplah ini perbincangan ilmiah semata-mata kerana MENEGAKKAN agama ALLAH dan sunnah Nabi sebagai rahmatan lil alamin.

Mudah-mudahan KURSUS ESQ ini juga akan ada penambahbaikan dan perubahan terhadap MODUL dan cara penyampaian yang digunakan untuk manfaat bersama dengan kerjasama JAKIM dan pihak agama yang berautoriti demi kebaikan semua pihak yang telah mengikuti dan akan mengikutinya pada masa akan datang. Seperti menarik rambut dalam tepong – rambut tak putus dan tepong tidak berselerak. Insya Allah.

Apa yang baik itu datang dari Allah dan yang buruk @ lemah itu datang dari kelemahan diri saya. Mudah-mudahan ALLAH memberkati usaha kita semua.


Disediakan oleh:

Mahadi Abu Hassan
Pensyarah
Jabatan Pengajian Islam dan Kemanusiaan
Universiti Teknikal Malaysia Melaka
@
Pelajar Doktor Falsafah Akidah dan Pemikiran
Akademi Pengajian Islam
Universiti Malaya

Disunting semula oleh:

Mohd Nurul Imran Koyube
Presiden iLuvislam.com

4 comments:

  1. Assalamualaikum wbt buat sahabat2 sekalian,

    pertama2 sekali, sy nk ucapkan tahniah kepada ESQ LC Malaysia kerana telah

    tulis artikel yg begitu jelas mengenai ESQ..

    Apa yg ditulis ni, mmg amat sy sokong. Kebanyakan orang yg mengatakan

    ESQ sesat adalah terdiri daripada org yg x pernah join ESQ, yg hanya dapat info

    dlm internet tanpa merasa dan juga golongan2 peserta itu sendiri yang suka

    keluar masuk dewan. No concentration.

    Mengulas mengenai hujah Ustaz Emran di laman blog beliau, dia terlalu

    memikirkan perkara negatif mengenai ESQ.

    Untuk makluman semua pembaca, ESQ adalah tidak perfect tapi 165 itu yang

    perfect. ESQ dihasilkan oleh manusia tetapi 165 dihasilkan oleh Allah.

    Maka, ESQ 165 adalah suatu method di mana 165 ini dapat dikembangkan.

    Ramai di antara umat islam kini hanya Islam pada zahir, sembahyang tunggang

    terbalik, buat amal, tapi hakikatnya hati mereka kosong dan kurang keyakinan

    kepada Allah.

    Dengan menggunakan teknologi terkini seperti audio system, screen etc dan

    diadunkan dengan ilmu psikologi, insyaallah peserta akan dapat menghayati 165

    yang cuba disampaikan oleh ESQ.

    Akhir kata, teruskan perjuangan anda. Kita semua adalah pendakwah dan juga

    pejuang 165 (1 ehsan, 6 rukun iman dan 5 rukun islam).
    Salam muhibah...

    Muhammad Zuhair Al-Fateh
    Alumni,
    ESQ Angkatan ke-2 Mahasiswa UTP.
    facebook : zu_58@yahoo.com

    ReplyDelete
  2. "Salam,Dijemput utk sma2 mneruskn ksinambungn mesej 165 kpd semua umat.Mudahan kita antara yg dipilih oleh Allah dlm amalan bdakwah pelbagai cara dgn hikmah.

    www.simaas.blogspot.com

    ReplyDelete
  3. http://www.facebook.com/group.php?gid=135886936444291&v=app_2373072738#!/group.php?gid=135886936444291&ref=search

    ESQ tidak sesat, hanya perlu diluruskan!

    ReplyDelete
  4. Assalamu'alaikum...

    Buat julung kalinya dibawakan ke Malaysia !

    ESQ Parenting Seminar
    "Better Parenting for a Better World"

    Pada 10/10/10 (Ahad)
    di SACC, Shah Alam
    akan dibawakan khas oleh Pengasas Model ESQ, Dr.(H.C.) Ary Ginanjar Agustian..
    (Penerima pelbagai anugerah dalam bidang pembangunan dan pembentukan karakter)

    Harga : RM740
    Promosi : RM1180 utk suami&isteri (2 org) - terhad hanya untuk pasangan sahaja
    Untuk : Ibu, bapa, bakal ibu, bakal bapa, pendidik dan mereka yang berumur 18 tahun keatas dan yang ingin mengenali dan mengeluarkan potensi fitrah manusia yang luar biasa.

    Apa yang akan anda dapati dari seminar ini ialah :

    (i.) Fahami peranan & tanggungjawab sebenar sebagai ibubapa yang menjadi faktor utama pembentukan dan perkembangan personaliti anak.
    (ii.) Ketahui bagaimana cara untuk mendorong kecemerlangan karakter & potensi diri anak yang mungkin selama ini tanpa disedari kita telah menghalang anugerah Yang Maha Esa ini pada mereka.
    (iii.) Pendidikan anak tidak cukup hanya sekadar intelektual, maka singkaplah bagaimana cara untuk mencemerlangkan sumber emosi dan spiritual anak
    (iv.) Penyatuan perbezaan pasangan dalam mendidik anak.

    ''Berikan yang terbaik buat permata hati.. Ibubapa cemerlang dambaan setiap insan''

    Untuk pendaftaran dan informasi lebih lanjut tentang training ESQ, sila hubungi ESQ di talian: (03) 7728 1650 / 7725 1651,

    Terima kasih.

    Wassalam..

    ReplyDelete